maandag 7 juli 2008

Aluasi: Dag 7

Blij om te horen dat onze blog gelezen wordt ;-) Hier het vervolg...

Gisteren zijn we erg vroeg opgestaan om tickets te bemachtigen voor de duivelsrit met de trein. Om zeven uur was het al aanschuiven aan het station. Er was een trein om 8 uur en de rit zou 2 uur duren. Toen het bijna aan ons was, er was nog plaats, stak een lokale gids ons voor en bestelde in 1 keer de laatste 20 tickets. Daarna gaf hij de loketbediende een hand en een knipoog en was even snel weg als hij gekomen was. Gelukkig was er nog een tweede trein om 9 uur 30...

We moesten drummen om nog op het dak te geraken, wat nog lukte. We hadden gehoord dat de rechterkant het mooist was en namen daar dus plaats. De trein bracht ons door de prachtige bergen in Aluasi met enkele steile afgronden (zie foto's).

Al bij al een geslaagde trip, ook al omdat het weer mee zat. Enkel jammer dat de trein niet van Riobamba vertrok, waardoor het traject korter was. Helaas reed de trein ook niet meer door tot Guayaquil, waardoor we toch nog een bus moesten nemen voor een 5 uur durende rit.

We lieten onze medereizigers achter en zetten de afdaling in naar Guayaquil dat op zeeniveau ligt. Onderweg komen we een heel ander landschap tegen dan in het Andesgebergte. We komen in regenwoud gebied vol met uitgestrekte bossen, cacaoplantages en bananenbomen. Ook de temperatuur stijgt zienderogen. In de bus is het om te stikken. Over de geur in de bussen hebben we nog niet veel gezegd maar die is zowiezo niet te beschrijven. Enkel in Baños was het iets beter --> Zouden de thermale baden (douches) daar voor iets tussen zitten?

Tegen 17 uur komen we aan in Guayaquil, een stad in opbouw en tevens de grootste stad van Ecuador. We zoeken een hotel uit met airco want de temperatuur is + 30 graden.

Elke heeft grote pech. Blijkbaar heeft haar rugzak in een plas beestenbloed gelegen, waardoor er een indringende geur aanhangt. Na haar kakkerlakavontuur, nu dit. Enkele wasbeurten en deo-massages later, is het intussen al wat beter met de rugzak, en ook met Elke bij wiens vegetarisme-gevoel nog wat verder is versterkt.